Around the world with Albaworld.

Klank in beeld op TEFAF Maastricht

TEFAF Maastricht is de belangrijkste kunst- en antiekbeurs ter wereld. Je wandelt er door een museum waar alles te koop is. Van Rembrandts tot Van Goghs, van Ming-vazen tot een zwaar bewaakt Cartier-collier met een prijskaartje van tien miljoen euro. Alles door een speciaal brilletje bekijken is het leukst. Een muzikale bril biedt een blik op een wereld vol kunstzinnige klanken.

TEFAF is al jaren de belangrijkste kunst- en antiekbeurs ter wereld. Big spenders zijn vooral de tienduizenden buitenlandse bezoekers. Waaronder bijna alle directies van grote musea als de Hermitage, het Louvre en het Prado. Naar schatting geven zij zo’n slordige vijftien miljoen euro uit. Hun kunstaankopen zijn daarin niet meegeteld.

De MECC-expohal ondergaat voor TEFAF een complete metamorfose. Binnen waan je je in een zee van bloemen in tien musea tegelijk. Het aanbod is overweldigend. Het varieert van Rembrandt tot Andy Warhol. Van Ming-vazen tot Egyptische vogelmummies. De geschatte waarde van al dat moois: twee miljard euro.

Harp en spinet

Zonder een vooraf opgezet plan sla ik een willekeurig gangpad in en sta plotseling in een geheel andere wereld. Pieter Breughel de Jongere (1564-1638) schilderde een uitbundig trouwfeest waar een enkele doedelzakspeler de vrolijke noot verzorgt. Wat verderop vult bij Robert Aronson een andere pijper, nu van polychroom Delfts aardewerk, samen met een violist, de vitrine met achttiende-eeuwse klanken. Het is de eerste viool die ik tegen kom. En niet de laatste. Je kunt makkelijk een paar kleurrijke strijkkwartetten samenstellen. Marc Chagall levert twee violisten. Een speelt in een circuspiste op Autour de l’equilibriste. Het ander werk, een pentekening, heet L’ange et le violiste. Een trompe l’oeil uit 1670 van Cornelis Bellekin is, met strijkstok, de vierde viool.

Strijkers

Een Nieuw Realististische viool komt van de Frans-Amerikaan Arman. Zijn De rug van Valentine is opgebouwd uit doorgezaagde en gelakte houten vioolonderdelen, gevat in een perspexkist.

Een sculptuur van Ossip Zadkine en een Cellospelende Jongeman van Jo Koster van Hattum leveren de cellisten. Als laatste strijker meldt zich bij galerie Robert Bowman een bronzen Jonge Mozart. De Fransman Louis-Ernest Barrias liet hem, een halve meter hoog, in 1883 in Parijs gieten.

Nors kijkend contrasteert Beethoven, ook van brons, sterk met de lieflijke, jonge vrouw in Lorenzo Lippi’s allegorie Muziek uit 1640. Bedachtzaam doopt zij haar pen in de inktpot om wat noten toe te voegen aan haar compositie op het spinet. De viool aan de muur is, denkt men, een Nicolò Amati.

Hakkebord, fluit en luit

Tja, en dan is er natuurlijk ook nog wat muziek die je niet aan de muur kunt hangen.

Zoals het Italiaanse beeldje Belle en het Beest waar het Beest met een varkenskop de luitspeelster zijn hart aanbiedt. Of de Meissen-deerne met een draailier. Bijzonder is het porseleinen Qing-bord uit ca. 1700. Een elegante dame en twee heren met duidelijk Chinese trekken bespelen een hakkebord, fluit en luit. Gezien de kleding is de scène op het Chine-de commande bord gebaseerd op een Europese prent. Ook uit China, dit keer Tang Dynastie (618-906), komt een groepje aardewerken muzikanten. Een pipa en tamboerijn begeleiden een zanger.

Een heel orkest

Op Isaac Israels’ pastel uit 1913 spatten bij kunstgalerij Albricht de bulerías en alegrías in Café-chantant – met dansgroep La Feria van de muur. Israels woonde in Parijs vlak bij nachtclub Bal Tabarin, bekend om zijn Italiaanse en Spaanse danseressen. Meer Spaanse gitaren, van Pablo Picasso, hangen om de hoek. 

Op een TEFAF-terras laat ik alle muzikale kunst nog eens de revue passeren. Ragfijn klinkt het achttiende-eeuwse mahoniehouten spinet van Wilson of Whitby door de hal. Volgende keer ga ik een symfonieorkest samenstellen. Alhoewel, de vrolijke schets van Raoul Dufy maakt dat eigenlijk overbodig.

 

Dit artikel verscheen eerder in deKlank, het magazine van philharmonie zuidnederland.

Op vrijdag 19 maart 2017 opent TEFAF voor de 30e keer haar deuren. Tot 19 maart presenteren honderden toonaangevende kunst- en antiekhandelaren uit de hele wereld dagelijks van 11.00 tot 19.00 uur hun neusjes van de zalm. 

Toegangsprijs: € 40 per persoon/catalogus € 25/€ 60 persoon incl. een catalogus/€ 100 passe-partout excl. een catalogus/ € 20 kinderen 12-18 jaar excl. catalogus/ onder 12 jaar onder begeleiding gratis.

MECC Maastricht Exhibition and Congress Centre, Forum 100, 6229 GV Maastricht

 

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.
Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

17.11 | 17:31

Mooi verhaal Els, ik hoop je te ontmoeten bij de Spaanse ambassadeur op7 december. Ik denk dat jij gaat winnen :).

...
08.11 | 13:09

Altijd genieten van de mooie foto's. Proficiat Rob!

...
16.02 | 17:37

Stukje nostalgie. Leuke reportage, ik heb er van genoten.

...
19.12 | 21:48

Dit zijn weer prachtige foto's!
Hartelijke groeten, Stephanie

...
Je vindt deze pagina leuk