Around the world with Albaworld

Lancia Delta, de toekomstige Classic

La Grandezza della Lancia

Het Italiaanse merk Lancia zal centraal staan tijdens de 26ste editie van InterClassics Maastricht. De hoogtepunten uit de meer dan 100 jaar rijke geschiedenis van het merk zullen in samenwerking met de Lancia Club Nederland en België en diverse musea gepresenteerd worden. Liefhebbers kunnen hun hart ophalen tijdens InterClassics Maastricht van 10 tot en met 13 januari 2019 in MECC Maastricht.  

Spannende nek-aan-nekrace

Traditiegetrouw wordt ieder jaar het thema van de beurs gevisualiseerd door een, inmiddels herkenbaar, jaarbeeld in retrostijl. De keuze van het jaarbeeld voor de 26ste editie van InterClassics Maastricht is gemaakt door de trouwe achterban van InterClassics. De deskundige achterban heeft via social media hun stem mogen uitbrengen voor een van de twee voorgestelde jaarbeelden. Op beide jaarbeelden, wordt een illustratie getoond van een karakteristieke Lancia: de zeldzame D23 rensportwagen uit 1953 en een Delta HF Integrale 8V uit de jaren negentig. Het was een spannende nek-aan-nek race, waarbij de meerderheid met 53% koos voor het jaarbeeld met de illustratie van de D23. Zowel deze D23, het enige overgebleven originele exemplaar van dit illustere Lancia rensporttype, als de Delta HF Integrale 8V zijn als twee van de circa 25 topstukken te zien op het themaplein. De Lancia D23 wordt beschikbaar gesteld door het Louwman Museum. 

Geschiedenis  

Als zoon van een welgestelde Italiaanse producent van vleesconserven begon Vincenzo Lancia als boekhouder bij autopionier Ceirano dat in 1899 werd overgenomen door Fiat. Daar werd Lancia aangesteld als testrijder en ook Grand Prix coureur, naast Felice Nazzaro. Ondanks zijn racesuccessen besloot Lancia in 1906 op 25-jarige leeftijd samen met compagnon Claudio Fogolin een eigen autofabriek op te richten. Uiteindelijk groeit Lancia uit tot een merk dat door de jaren vooral opviel door de opvallende technische innovaties. De modellen Lambda en Aprilia zijn wat dat betreft historische mijlpalen. Na de tweede wereldoorlog zette zijn zoon Gianni die traditie voort met de legendarische Aurelia GT maar ook een geldverslindend Formule-1 project. Na een drietal wederom innovatieve maar niet winstgevende modellen Flaminia, Flavia en Fulvia nam Fiat in 1969 Lancia over. Ook toen nog behield Lancia de relatieve vrijheid om bijzondere en in de rallysport ongeëvenaard succesvolle auto’s te ontwikkelen zoals de Stratos en Delta HF Integrale. Enkele jaren geleden besloot de concernleiding van Fiat Chrysler Automobiles na een strategische heroriëntatie echter het merk Lancia van de markt te nemen. 

Preview dag | DO 10 januari 2019

Geniet € 5,00 voordeel met aankoop van uw ticket in de voorverkoop

€ 25,00 

 

Regulier | VR - ZA - ZO | 11-12-13 januari 2019

Geniet € 2,50 voordeel met aankoop van uw ticket in de voorverkoop!

 € 17,50

 

65+ | VR - ZA - ZO | 11-12-13 januari 2019

Speciaal ticket voor 65+ bezoekers!

€ 16,00 

 

Openingstijden

10 januari: 12.00 - 20.00 uur

11 januari: 10.00 - 21.00 uur

12 januari: 09.00 - 18.00 uur

13 januari: 09.00 - 18.00 uur. 

 

MECC Maastricht, Forum 100, 6229 GT Maastricht

Parkeren € 3,00/uur, max. € 15,00/dag

Toch IRONMAN-spektakel in Maastricht

In Maastricht wordt de komende jaren toch het sportspektakel IRONMAN gehouden. In 2019 en 2020 nog met de kortere olympische- en sprintafstanden, in 2021 mogelijk weer met de lange versie zoals die de afgelopen vier jaar gehouden werd. Het evenement wordt verder uitgebreid met een Nightrun en een wedstrijd voor de jeugd, de IRONKIDS.  

Het evenementenbureau Extra Leisure tekent als licentiehouder van IRONMAN Nederland voor de organisatie van maar liefst twee IRONMAN festivalweekenden. De IRONMAN Maastricht-Limburg in 2019 vindt in het eerste weekeinde van augustus plaats. Tevens is het de bedoeling om eerder in juli een vergelijkbaar IRONMAN festivalweekend in de Noord-Hollandse regio Westfriesland te houden.

Op het programma staan dan triathlons met twee verschillende afstanden: de zogenoemde IRONMAN 5i50 met de Olympische afstand van 1,5 kilometer zwemmen, 40 kilometer fietsen en 10 kilometer hardlopen en de zogenoemde IRONMAN 4:18:4 met 400 meter zwemmen, 18 kilometer fietsen en vier kilometer hardlopen. Op de zaterdag voorafgaande aan de wedstrijden is er een IRONKIDS-wedstrijd voor jeugd tot en met 14 jaar. Jongeren tussen 14 en 18 jaar kunnen meedoen aan de IRONMAN 4:18:4. In Westfriesland komt er in 2020 een halve afstand bij, de zogenoemde IRONMAN 70.3 met een afstand van 1,9 kilometer zwemmen, 90 kilometer fietsen en 21,1 kilometer hardlopen. 

Het compacte parcours in Maastricht wordt uitgezet in de binnenstad. Op vrijdagavond staat de Nightrun, een funrun van vijf kilometer, gepland. Verder is er op de zondag een finish party met rode loper en DJ die te vergelijken is met de voorgaande IRONMAN-edities.

Groeien 

“IRONMAN Europa heeft de wedstrijd in Maastricht van de agenda geschrapt, omdat er te weinig wedstrijddeelnemers waren”, zegt IRONMAN-wedstrijddirecteur Rob Frambach namens Extra Leisure. “Wij kiezen nu voor een model waar we toegroeien naar de lange triathlon. Een soort opleidingstraject. We maken de triathlonsport toegankelijker. In de sprintversie kunnen mensen kennismaken met de sport, de Olympische afstand is weer de opmaat naar de halve of zelfs de lange versie van 3,8 kilometer zwemmen, 180 kilometer fietsen en de marathon van 42,2 kilometer zoals die de laatste vier jaar in Maastricht gehouden werd.”

Positief 

De Provincie Limburg en de gemeente Maastricht hebben hun medewerking aan de IRONMAN Maastricht-Limburg toegezegd en dragen allebei € 40.000 per jaar bij voor de jaren 2019 en 2020. “Wij zijn positief”, aldus sportwethouder Bert Jongen van Maastricht. “IRONMAN was voor de stad een succes met een behoorlijke economische spin-off. We verwachten ook in de kleinere opzet veel publiek. En het stimuleert sporten in brede zin. In de nieuwe opzet zijn er verschillende opties die ook interessant zijn voor de jeugd en amateurs.”

Merknaam 

Rembert Groenman, directeur van de Nederlandse Triathlon Bond (NTB), laat weten blij te zijn met het initiatief. “De IRONMAN in Maastricht heeft al gezorgd voor een sterke aanwas van het aantal leden. Het is belangrijk dat de merknaam behouden blijft. Door de nieuwe opbouw en fasering wordt de triathlon toegankelijker voor meer sporters. Met Westfriesland erbij wordt dat effect versterkt.”  

Het IRONMAN Maastricht-Limburg festivalweekend staat voor 2/3/4 augustus 2019 gepland. De parcoursen en het volledige programma zijn te vinden op http://www.ironman.com/netherlands-events. Daar kunnen deelnemers zich vanaf 15 januari ook inschrijven.

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.

Ank | Antwoord 08.10.2018 17.21

Dat zal me wel weer een feest worden met die Fureys!

Alvast veel plezier met de voorpret.

Ank Herstel | Antwoord 05.01.2014 13.44

Ziet er weer prachtig uit!

marjo en leen | Antwoord 19.12.2013 15.20

Hoi Els,
Geweldig allemaal,je site en ook prachtige foto's,we genieten ervan,

groet marjo en leen

Marijke | Antwoord 19.12.2013 13.35

Proficiat met de 100.000ste!

Marjo en Leen van den Tol | Antwoord 24.08.2013 14.21

Hoi Els,

We genieten elke keer weer van je nieuwsbrief,heel leuk en ook mooie foto's

groetjes Marjo en Leen van den Tol

Marijke | Antwoord 10.06.2013 13.30

Gefeliciteerd met jullie mijlpaal, ga zo voort!

Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

08.10 | 17:21

Dat zal me wel weer een feest worden met die Fureys!

Alvast veel plezier met de voorpret.

...
07.05 | 11:44

komt mij heel bekend voor waren dar verschillende keren. Prachtige reportage.

...
20.04 | 20:05

Leuk en ook beetje vertederend verhaaltje van Larissa.
De foto is natuurlijk top!
Groeten,
Dolf.

...
11.02 | 13:39

Prachtig Els mooi geschreven, en de muziek van The Fureys is ook Supermooi!

...
Je vindt deze pagina leuk