Around the world with Albaworld

David Lynch in his studio ©David Lynch

Omvangrijke solotentoonstelling van David Lynch in Bonnefanten

David Lynch, photographer Josh Telles (2018)

Vanaf 30 november presenteert het Bonnefantenmuseum het omvangrijke retrospectief Someone is in my House van de Amerikaanse kunstenaar David Lynch. Lynch is onmiskenbaar een spilfiguur in de internationale film- en tv-wereld. Zijn werk als beeldend kunstenaar is echter veel minder bekend. Vreemd, aangezien Lynch zelf altijd bena­drukt dat hij zichzelf vóór alles ziet als beeldend kunste­naar, die tijdens zijn studie aan de kunstacademie toevallig in aanraking kwam met het medium film.  Het werd de basis voor zijn carrière als filmregisseur.

Naast het regisseren is Lynch altijd actief gebleven als beeldend kunstenaar. In de afgelopen decennia heeft hij een grenzeloos oeuvre gecreëerd: schilderijen, tekeningen, litho’s, foto’s, lampsculpturen, muziek en installaties. Het is tot nu toe nog maar zelden belicht en in musea getoond. Met ruim vijfhonderd werken brengt het Bonnefantenmuseum niet alleen de eerste Nederlandse museumpresentatie van Lynch’ beeldend oeuvre, maar ook de grootste overzichtstentoonstelling ooit.

David Lynch, Billy Sings the Tune for the Death Row Shuffle, 2018, mixed media painting, courtesy the artist

David Lynch, beeldend kunstenaar


Anders dan het werk van Lynch (1946, Missoula, Montana, VS), vol duister geweld en seksua­liteit, doet vermoeden, is de kindertijd van de kunstenaar en filmmaker ge­lukkig en liefdevol. Lynch groeit op met reislustige ouders en leidt op jonge leeftijd een nomadenbestaan, een voor hem idyllische en veilige omgeving. Van jongs af aangemoedigd zich creatief te ontplooien – kleurboeken waren uit den boze, eigen verbeelding gebruiken was het credo – komt hij uiteindelijk op de Pennsylvania Academy of the Fine Arts in Philadelphia terecht om schilderkunst te studeren. Hier ontwikkelt Lynch zijn artistieke vocabulaire en thema’s die blijvend aanwezig zullen zijn in zijn werk. En hier ligt de voedingsbodem voor zijn eerste mixed-media installatie met stop-motion film Six Men Getting Sick (Six Times) (1967), die een opmaat vormde naar zijn eerste speelfilm, Eraserhead (1977). De rest is (film)geschiedenis. Inmiddels zijn Lynch’ films moderne klassiekers.

Lynch’ kunstenaarschap loopt als een rode draad door zijn leven en films. Hij is gedurende zijn vijftigjarige carrière altijd blijven tekenen en schilde­ren, ook als er vanwege zijn werk als filmregisseur weinig tijd was om in het atelier door te brengen. ‘I miss painting when I’m not painting’, zegt Lynch in de recente biografie Room to Dream.

David Lynch, Small Boy In His Room, 2009, mixed media on canvas, courtesy the artist and Marek Lieberberg

In samenwerking met Lynch toont het Bonnefanten een indrukwekkend artistiek overzicht van diens veelzijdige kunstenaarschap. De tentoonstelling omvat schilderijen, foto’s, tekeningen, litho’s en aquarellen uit de jaren zestig tot heden, unieke tekeningen op luciferboekjes uit de jaren zeventig, schetsboektekeningen, zwart-wit foto’s, waaronder de befaamde Snow Men-fotoserie (1993), cartoons uit de serie The Angriest Dog in the World (1982-1993), audiowerken én een aantal kortfilms uit 1968-2015. Voor het eerst sinds het ontstaan in 1967, zal ook het allesbepalende academiewerk Six Men Getting Sick (Six Times) in een museumtentoonstelling te zien zijn.

David Lynch, Someone is in My House, 2014, lithograph, courtesy the artist and Item Editions

Monografie

Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerde monografie met tekstbijdragen van curator Stijn Huijts (artistiek directeur Bonnefantenmuseum), Kristine McKenna (journalist en curator, Verenigde Staten), Petra Giloy-Hirtz (schrijver en curator, Duitsland) en Michael Chabon (schrijver, Verenigde Staten). De publicatie (in het Nederlands, Engels en Frans) is een uitgave van Uitgeverij Hannibal in samenwerking met Prestel.

Tentoonstellingsteaser

In aanloop naar zijn omvangrijke retrospectief Someone is in my House, maakte Lynch speciaal voor het Bonnefanten een unieke tentoonstellingsteaser. In deze typisch Lynchiaanse kortfilm, met in de hoofdrol naast Lynch zelf de ‘White Monkey’ - een personage dat eerder opdook in Lynch’ Weird daily weather report - nodigt hij de kijker uit om naar het Bonnefanten te komen.
Bekijk de teaser hier.

David Lynch, This Man Was Shot 0.9502 Seconds Ago, 2004, mixed media on panel, courtesy the artist

Flankerend programma

In samenwerking met het Maastrichtse filmtheater Lumière Cinema en het EYE Filmmuseum in Amsterdam, wordt gedurende de tentoonstellingsperiode aandacht besteed aan het volledige filmische oeuvre van David Lynch en een landelijk Lynch-filmprogramma uitgerold.
De philharmonie zuidnederland werkte met de Poolse componist Marek Zebrowski aan een compositie en uitvoering van Music for David, een strijkkwartet dat Zebrowski in 2015 componeerde als een hommage aan Lynch, die op zijn beurt de korte animatie film Pożar (Fire) maakte bij Zebrowski’s compositie. Het muziekstuk wordt een aantal keren live (op zaal) bij de film ten gehore gebracht.

BRAFA 2019 – When I’m sixty-four…

GILBERT & GEORGE EREGASTEN OP 64e BRAFA


In januari zijn alle ogen van de kunstliefhebbers weer op Brussel gericht. Van zaterdag 26 januari t/m zondag 3 februari 2019 vindt dan de 64e editie van de Brussels Art Fair (BRAFA) plaats in de hallen van Tour & Taxis. De 133 deelnemende galeries en kunsthandelaars uit zestien landen hebben de mooiste, zeldzaamste of kostbaarste stukken uit hun collecties geselecteerd om de meest uiteenlopende verwachtingen van een hoogstaand publiek van kenners in te lossen. Zestien van hen zijn nieuw op de beurs waaronder de Nederlandse galerie Morentz uit Waalwijk. Het internationaal bekende duo Gilbert & George is eregast en toont vijf grote werken op de beurs. De Koninklijke Kamer van de Antiquairs en Kunsthandelaars van België viert haar honderdjarig bestaan met een tentoonstelling van werken uit privécollecties en de lancering van een boek met 1001 anekdotes, verzameld en opgetekend door journalist Thijs Demeulemeester. When I get older losing my hair, many years from now
Will you still need me, will you still feed me, when I’m sixty-four?
 
Met deze woorden mijmerde Paul McCartney met een zekere onzekerheid over zijn toekomst in het beroemde nummer dat hij schreef voor het mythische Beatles-album Sergeant Pepper’s Lonely Hearts Club Band, uitgebracht in 1967. Sir Paul heeft de achtbare kaap van 64 jaar ondertussen al lang overgeschreden, maar hij mag op beide oren slapen. Ook vandaag kan hij namelijk nog altijd rekenen op miljoenen fans wereldwijd.
 
Een hoopvol voorteken? BRAFA opent in januari voor de 64e keer de deuren. En deze editie belooft creatiever en succesvoller dan ooit te worden. Het nieuwe publieksrecord van de vorige editie (meer dan 65.000 bezoekers) en de enthousiaste deelname van heel wat van de beste Belgische en Europese galeries zijn in elk geval een uitstekend precedent. Het leitmotiv van de organisatoren – kwaliteit, veelzijdigheid en gezelligheid – lijkt steeds meer exposanten en kunstliefhebbers te overtuigen. Ze hebben dan ook redenen te over om elk jaar terug te komen.
Maar de raad van bestuur wil niet op zijn lauweren rusten en is dan ook niet bang om te vernieuwen en de beurs in een positieve zin te zien evolueren. En het gaat wel degelijk om een ‘evolutie’, eerder dan een ‘revolutie’, zoals voorzitter Harold t’Kint de Roodenbeke het zegt. BRAFA wil het aanbod niet alleen verder uitbreiden en verfijnen, maar ook steeds strikter en rigoureuzer te werk gaan bij de selectie van de handelaren en tentoongestelde werken om het hoogst mogelijke kwaliteitsniveau te garanderen. Bovendien wil de beurs nieuwe doelgroepen bereiken en altijd op de uitkijk staan voor de tendensen op een kunstmarkt in constante verandering.
 

Originele tekening van Kuifje van Hergé uit 1944 © Hergé-Moulinsart, Belgian Fine Comic Strip Gallery

Exposanten 2019: een subtiel evenwicht tussen traditie en nieuwigheden
Onder de 133 Belgische en internationale exposanten die aan deze 64e editie deelnemen, doen zestien nieuwe namen hun intrede:

  • David Aaron (Londen, UK) – Kunstwerken uit het Oude Egypte en het Midden-Oosten, klassieke en islamitische kunst
  • Bowman Sculpture (Londen, UK) – Europees beeldhouwwerk uit de 19e, 20e en 21e eeuw
  • Brame & Lorenceau (Parijs, FR) – Impressionistische, moderne en hedendaagse kunst
  • Cortesi Gallery (Londen, UK) – Naoorlogse Europese kunst
  • Martin Doustar (Brussel, BE) – Oude en tribale kunst
  • Heritage Gallery (Moskou, RU) – Russische moderne kunst en design uit de Sovjet-Unie
  • Charles-Wesley Hourdé (Parijs, FR) – Kunst uit Afrika, Oceanië en Amerika
  • Galerie l’Ibis (Marrakesh, MA) – Archeologie en Egyptische kunst
  • Sandro Morelli (Florence, IT) – Haute époque
  • Galerie Morentz (Waalwijk, NL) - Design meubelen
  • Röbbig München (München, DE) – Porselein van Meissen, meubels, kunstvoorwerpen
  • Rosenberg & Co (New York, USA) – Impressionisme, moderne en hedendaagse kunst
  • Simon Studer Art Associés (Genève, CH) – Impressionistische, moderne en hedendaagse kunst
  • Gallery Sofie Van de Velde (Antwerpen, BE) – Moderne en hedendaagse kunst
  • Galerie von Vertes (Zürich, CH) – Schilderijen, werken op papier en sculpturen uit de 20e en 21e eeuw
  • Willow Gallery (Londen, UK) – Impressionistische en Europese schilderijen

Daarnaast zijn twee galerijen terug van weggeweest:

  • Maison Rapin (Parijs, FR) – Decoratieve kunst uit de 20e eeuw en eigentijdse creaties
  • Pierre Segoura (Parijs, FR) – Schilderijen, tekeningen, kunstvoorwerpen, oude meubels en foto’s

 

Paul Delvaux, ‘Le Balcon’, 1948, Gallery Stern Pissarro

'Het is altijd met trots dat we onze lijst van deelnemers bekendmaken', verklaart Harold t’Kint de Roodenbeke, voorzitter van BRAFA. Want dit is een weergave van de goede gezondheid en de aantrekkelijkheid van onze beurs. Dit jaar zijn er weer vijftien nieuwe namen, min of meer het gemiddelde van onze eerdere edities. Volgens mij is dit een ideale verhouding. Het betekent dat we in staat zijn nieuwigheden te brengen, zonder het interne evenwicht tussen de diverse disciplines te verstoren. Ik denk dat het belangrijk is om onze bezoekers continuïteit te garanderen, met galeries die al jaren aanwezig zijn en die onze bezoekers met plezier terugzien, maar hen ook telkens weer iets nieuws voorstellen. Zo behoudt BRAFA haar kracht en getuigt ze tegelijk van een open geest.'

Voor een veelzijdige beurs, zoals BRAFA met meer dan twintig kunstdisciplines, is het ook belangrijk te beantwoorden aan de eisen van de verschillende doelgroepen. Want naast de ervaren verzamelaars en kunstliefhebbers op zoek naar heel specifieke stukken om hun collectie aan te vullen, willen we ook het enthousiasme aanwakkeren van een misschien iets minder gespecialiseerd publiek, dat in de eerste plaats wil komen genieten van de schoonheid of de interessante geschiedenis van een werk. De laatste jaren is de manier waarop kunstwerken worden verzameld of aangekocht, aanzienlijk geëvolueerd. Vandaag zijn gemengde collecties of cross-collecting erg in trek. Hierbij letten de verzamelaars vooral op zekere verbanden tussen de verschillende werken. BRAFA heeft al altijd gekozen voor een niet-sectorgebonden schikking van de stands. Door disciplines die los staan van elkaar, samen te plaatsen, wil de organisatie deze diversiteit in de verf zetten en de horizon blijven verruimen. Harmonie blijft een van de sleutelwoorden. Dat is wat het DNA van BRAFA kenmerkt!

Graflegging van Christus, Brabant, tweede helft 15de eeuw, 58 x 45 cm, Floris van Wanroij Fine Art

De wens om onze blik te verruimen uit zich in de keuze van de eregast van de editie 2019: het internationaal erkende duo Gilbert & George. Ze begonnen als performancekunstenaars, maar werden beroemd om hun gigantische fotomontages. Met hun felle kleuren en zwarte roosters in overdruk, lijken ze een eigentijdse versie van de glas-in-loodramen van weleer. Maar dan met een heel eigen, onmiskenbaar karakter. In hun meeste werken zijn ze ook zelf te herkennen. Hoewel de werken geïnspireerd zijn op het dagelijkse leven (niet zelden dat van de kunstenaars zelf), bieden ze een soms metafysische of mythische en dan weer polemische visie op die wereld, maar altijd met een vleugje humor en een boodschap. Op BRAFA stellen ze vijf recente werken in groot formaat voor, die op verschillende locaties op de beurs te zien zullen zijn. Niemand twijfelt eraan dat hun aparte visie in het land van het surrealisme een schot in de roos zal zijn!
 

100e verjaardag Koninklijke Kamer van de Antiquairs en Kunsthandelaars van België
In 2019 bestaat de Koninklijke Kamer van de Antiquairs en Kunsthandelaars van België 100 jaar. En gezien hun nauwe, historische band kon de Kamer zich geen betere plaats dan BRAFA voorstellen voor een prestigieuze tentoonstelling van werken uit privécollecties, die allemaal door leden van de Kamer werden verkocht. Deze tentoonstelling zal gepaard gaan met de publicatie van een boek over het beroep van de kunsthandelaar vanuit diverse perspectieven, opgeluisterd met 1001 anekdotes, verzameld en opgetekend door journalist Thijs Demeulemeester. Bovendien vindt op zondag 27 januari een conferentie plaats in het kader van de BRAFA Art Talks.
 
De BRAFA Art Talks 2019 – Pieter, Peggy, Bernard en de art deco uit de Sovjet-Unie
De BRAFA Art Talks zijn een niet te missen onderdeel van de beurs. De cyclus biedt dagelijks conferenties over uiteenlopende onderwerpen uit de kunstwereld. In het Bruegeljaar kan het niet anders dan dat we Pieter Bruegel de Oude in de schijnwerpers zetten met twee conferenties: één in het Frans en één in het Nederlands. Daarin krijgt u onder meer een verslag van de recente ontdekkingen tijdens de restauratie van enkele van zijn werken, waaronder het fameuze ‘Dulle Griet’. Kunsthistorica Christiane Struyven komt spreken over de criteria op basis waarvan een kunstwerk als belangrijk wordt beschouwd. Een ronde tafel in samenwerking met CINOA (Confédération Internationale des Négociants en Œuvres d’Art) maakt een stand van zaken over diverse thema’s die vandaag leven op de kunstmarkt. En dan is er nog een boeiende voorstelling van de grote verzamelaarster Peggy Guggenheim én een fascinerende duik in de art deco uit de Sovjet-Unie. Kortom, er is voor elk wat wils!
 
BRAFA - Brussels Art Fair – 26 januari t/m 03 februari 2019
Tour & Taxis, Havenlaan 88 - 1000 Brussel
www.brafa.art

Frans Mortelmans (1865-1936), Souvenir de Japan, Berko Fine Paintings

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.

RON van den DIKKENBERG | Antwoord 09.03.2013 16.23

DEZE PAGINA IS MOOI , OM NIEUWE INITIATIEVEN NAAR BUITEN TE BRENGEN, ZOALS DE NIEUWE ' GALLERIE RESIDENTIE MAASTRICHT " VOOR BEKENDE EN ONBEKENDE KUNSTENAARS

Anke en Kees Pons | Antwoord 27.12.2012 16.30

Onder de indruk van variëteit en kwaliteit van jullie website.

Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

08.10 | 17:21

Dat zal me wel weer een feest worden met die Fureys!

Alvast veel plezier met de voorpret.

...
07.05 | 11:44

komt mij heel bekend voor waren dar verschillende keren. Prachtige reportage.

...
20.04 | 20:05

Leuk en ook beetje vertederend verhaaltje van Larissa.
De foto is natuurlijk top!
Groeten,
Dolf.

...
11.02 | 13:39

Prachtig Els mooi geschreven, en de muziek van The Fureys is ook Supermooi!

...
Je vindt deze pagina leuk