Around the world with Albaworld

Het Meisje, De Jurk en De Parel

Haute Couture en Haute Joaillerie, daar draait het de komende maanden om in het Museum aan het Vrijthof in Maastricht. Het Meisje, De Jurk en De Parel is de naam van de expostie waarin van 9 maart tot en met 16 juni Ronald Kolk een kleurrijke selectie toont van ruim vijftig jurken uit zijn omvangrijke oeuvre. Met hem presenteert goudsmid en créateur Margareth Stalman een indrukwekkende collectie juwelen.

De tien karakteristieke kabinetten en stijlkamers van het monumentale museum vormen een ideaal decor voor de expositie. Elke ruimte heeft een eigen thema. Zo is er een rode kamer, een schatkamer, een Japanse kamer, een hangtuin van glazen objecten en een cocktailkamer. In een speciale ruimte worden twee ateliers gerealiseerd waar bezoekers het maakproces kunnen zien en voelen. Ook worden er videofragmenten van modeshows getoond.

Ronald Kolk (Amsterdam, 1950) is zijn carrière in New York gestart met het kleden van Grace Jones en Bette Midler. Terug in Nederland leerde hij het modevak bij Max Heymans en Frank Govers. In 1998 begon hij een eigen couturehuis. Zijn ontwerpen dragen bij aan het zelfvertrouwen van vrouwen en halen het meisje in de vrouw naar boven. "Mode moet plezieren". De stijl van de couturier is flamboyant en theatraal, met een grote voorliefde voor bijzondere stoffen en materialen.

Margareth Stalman (Heerlen, 1959) ontwerpt al sinds 1983 exclusieve juwelen. De gouden creaties laten zich moeilijk definiëren. Enerzijds ogen ze uitbundig en asymmetrisch. Anderzijds zijn ze zeer verfijnd met een geraffineerd kleurgebruik. Door het innovatieve gebruik van parels en de toepassing van emailleertechnieken is haar werk internationaal bekroond, waaronder een Award of Excellence van de Japan Enamelling Artist Association.

Ronald Kolk en Margareth Stalman delen een passie voor ambachtelijk vakmanschap en maken hun creaties zelf. Door het respect voor elkaars vakmanschap hebben ze de afgelopen jaren veel samengewerkt bij de jaarlijkse modeshows die Kolk tot 2018 organiseerde. Die liefde voor het vakmanschap willen ze met deze tentoonstelling, presentaties, lezingen en masterclasses overdragen aan jonge ontwerpers.

Museum aan het Vrijthof
Vrijthof 18, 6211 LD Maastricht

t. +31 (0)43 321 13 27
www.museumaanhetvrijthof.nl

Highlights van de Staatliche Kunstsammlungen in Dresden at TEFAF

The Abduction of Ganymede’ by Rembrandt van Rijn. Courtesy of the Dresden State Art Collections

23 exclusive highlights from the Staatliche Kunstsammlungen Dresden will be hosted in the loan-exhibition  within TEFAF Paper at this year’s TEFAF Maastricht.

It will provide visitors with an extraordinary opportunity to see works such as ‘The Abduction of Ganymede’, 1635, by Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) before they go on permanent display in Dresden. 

‘TEFAF aims at giving an impression of masterpieces from our collections and exhibition rooms. Artworks of the Rüstkammer, the Kunstgewerbemuseum, the Gemäldegalerie Alte Meister, the Skulpturensammlung as well as the Porzellansammlung will be presented. We are excited to be present at TEFAF Maastricht, as it is one of the finest art fairs worldwide’, says Director General of the Staatliche Kunstsammlungen Dresden Prof. Dr. Marion Ackermann.

TEFAF Maastricht 2019 

MECC Maastricht, The Netherlands.
Saturday March 16 - Saturday March 23 11 AM - 7 PM (General Admission)
Sunday March 24 11 AM - 6 PM (General Admission)
Tickets are on sale now - buy yours online.

David Lynch in his studio ©David Lynch

Omvangrijke solotentoonstelling van David Lynch in Bonnefanten

David Lynch, photographer Josh Telles (2018)

Vanaf 30 november presenteert het Bonnefantenmuseum het omvangrijke retrospectief Someone is in my House van de Amerikaanse kunstenaar David Lynch. Lynch is onmiskenbaar een spilfiguur in de internationale film- en tv-wereld. Zijn werk als beeldend kunstenaar is echter veel minder bekend. Vreemd, aangezien Lynch zelf altijd bena­drukt dat hij zichzelf vóór alles ziet als beeldend kunste­naar, die tijdens zijn studie aan de kunstacademie toevallig in aanraking kwam met het medium film.  Het werd de basis voor zijn carrière als filmregisseur.

Naast het regisseren is Lynch altijd actief gebleven als beeldend kunstenaar. In de afgelopen decennia heeft hij een grenzeloos oeuvre gecreëerd: schilderijen, tekeningen, litho’s, foto’s, lampsculpturen, muziek en installaties. Het is tot nu toe nog maar zelden belicht en in musea getoond. Met ruim vijfhonderd werken brengt het Bonnefantenmuseum niet alleen de eerste Nederlandse museumpresentatie van Lynch’ beeldend oeuvre, maar ook de grootste overzichtstentoonstelling ooit.

David Lynch, Billy Sings the Tune for the Death Row Shuffle, 2018, mixed media painting, courtesy the artist

David Lynch, beeldend kunstenaar


Anders dan het werk van Lynch (1946, Missoula, Montana, VS), vol duister geweld en seksua­liteit, doet vermoeden, is de kindertijd van de kunstenaar en filmmaker ge­lukkig en liefdevol. Lynch groeit op met reislustige ouders en leidt op jonge leeftijd een nomadenbestaan, een voor hem idyllische en veilige omgeving. Van jongs af aangemoedigd zich creatief te ontplooien – kleurboeken waren uit den boze, eigen verbeelding gebruiken was het credo – komt hij uiteindelijk op de Pennsylvania Academy of the Fine Arts in Philadelphia terecht om schilderkunst te studeren. Hier ontwikkelt Lynch zijn artistieke vocabulaire en thema’s die blijvend aanwezig zullen zijn in zijn werk. En hier ligt de voedingsbodem voor zijn eerste mixed-media installatie met stop-motion film Six Men Getting Sick (Six Times) (1967), die een opmaat vormde naar zijn eerste speelfilm, Eraserhead (1977). De rest is (film)geschiedenis. Inmiddels zijn Lynch’ films moderne klassiekers.

Lynch’ kunstenaarschap loopt als een rode draad door zijn leven en films. Hij is gedurende zijn vijftigjarige carrière altijd blijven tekenen en schilde­ren, ook als er vanwege zijn werk als filmregisseur weinig tijd was om in het atelier door te brengen. ‘I miss painting when I’m not painting’, zegt Lynch in de recente biografie Room to Dream.

David Lynch, Small Boy In His Room, 2009, mixed media on canvas, courtesy the artist and Marek Lieberberg

In samenwerking met Lynch toont het Bonnefanten een indrukwekkend artistiek overzicht van diens veelzijdige kunstenaarschap. De tentoonstelling omvat schilderijen, foto’s, tekeningen, litho’s en aquarellen uit de jaren zestig tot heden, unieke tekeningen op luciferboekjes uit de jaren zeventig, schetsboektekeningen, zwart-wit foto’s, waaronder de befaamde Snow Men-fotoserie (1993), cartoons uit de serie The Angriest Dog in the World (1982-1993), audiowerken én een aantal kortfilms uit 1968-2015. Voor het eerst sinds het ontstaan in 1967, zal ook het allesbepalende academiewerk Six Men Getting Sick (Six Times) in een museumtentoonstelling te zien zijn.

David Lynch, Someone is in My House, 2014, lithograph, courtesy the artist and Item Editions

Monografie

Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerde monografie met tekstbijdragen van curator Stijn Huijts (artistiek directeur Bonnefantenmuseum), Kristine McKenna (journalist en curator, Verenigde Staten), Petra Giloy-Hirtz (schrijver en curator, Duitsland) en Michael Chabon (schrijver, Verenigde Staten). De publicatie (in het Nederlands, Engels en Frans) is een uitgave van Uitgeverij Hannibal in samenwerking met Prestel.

Tentoonstellingsteaser

In aanloop naar zijn omvangrijke retrospectief Someone is in my House, maakte Lynch speciaal voor het Bonnefanten een unieke tentoonstellingsteaser. In deze typisch Lynchiaanse kortfilm, met in de hoofdrol naast Lynch zelf de ‘White Monkey’ - een personage dat eerder opdook in Lynch’ Weird daily weather report - nodigt hij de kijker uit om naar het Bonnefanten te komen.
Bekijk de teaser hier.

David Lynch, This Man Was Shot 0.9502 Seconds Ago, 2004, mixed media on panel, courtesy the artist

Flankerend programma

In samenwerking met het Maastrichtse filmtheater Lumière Cinema en het EYE Filmmuseum in Amsterdam, wordt gedurende de tentoonstellingsperiode aandacht besteed aan het volledige filmische oeuvre van David Lynch en een landelijk Lynch-filmprogramma uitgerold.
De philharmonie zuidnederland werkte met de Poolse componist Marek Zebrowski aan een compositie en uitvoering van Music for David, een strijkkwartet dat Zebrowski in 2015 componeerde als een hommage aan Lynch, die op zijn beurt de korte animatie film Pożar (Fire) maakte bij Zebrowski’s compositie. Het muziekstuk wordt een aantal keren live (op zaal) bij de film ten gehore gebracht.

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.

RON van den DIKKENBERG | Antwoord 09.03.2013 16.23

DEZE PAGINA IS MOOI , OM NIEUWE INITIATIEVEN NAAR BUITEN TE BRENGEN, ZOALS DE NIEUWE ' GALLERIE RESIDENTIE MAASTRICHT " VOOR BEKENDE EN ONBEKENDE KUNSTENAARS

Anke en Kees Pons | Antwoord 27.12.2012 16.30

Onder de indruk van variëteit en kwaliteit van jullie website.

Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

08.10 | 17:21

Dat zal me wel weer een feest worden met die Fureys!

Alvast veel plezier met de voorpret.

...
07.05 | 11:44

komt mij heel bekend voor waren dar verschillende keren. Prachtige reportage.

...
20.04 | 20:05

Leuk en ook beetje vertederend verhaaltje van Larissa.
De foto is natuurlijk top!
Groeten,
Dolf.

...
11.02 | 13:39

Prachtig Els mooi geschreven, en de muziek van The Fureys is ook Supermooi!

...
Je vindt deze pagina leuk